آبان ۱۱, ۱۳۹۷ کد خبر : 16236 اجتماعی استان‌ها اقتصادی بین‌الملل پربیننده ترین ها خبرهای مهم سیاسی عکس عناوین کل اخبار گیلان نسخه چاپی نسخه چاپی

زندگینامه آیت الله سید مجتبی رودباری

زندگینامه آیت الله سید مجتبی رودباری

آیت الله سید مجتبی رودباری فرزند مرحوم آیت الله سید حسین رودباری در سال ۱۳۱۲ شمسی در نجف اشرف متولد شد و تا سال ۱۳۱۹ شمسی در جوار مرقد حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) اقامت داشتند و در همین سال به همراه والد بزرگوار خویش به ایران عزیمت و وارد شهر رشت شدند.

 

آیت الله رودباری پس از گذراندن دوره ابتدائی در رشت، در مهرماه ۱۳۲۶ شمسی به امر والد بزرگوار خود توفیق ورود به طلبگی را پیدا کرد و به همین منظور در نزد آیت الله ضیابری کتاب جامع المقدمات را فرا گرفت. آیت الله سید مجتبی رودباری در حالیکه سه سال در حوزه علمیه رشت به فراگیری علم و دانش اشتغال داشت در سال ۱۳۲۹ شمسی جهت ادامه تحصیلات به حوزه علمیه قم رفت و ۱۴ سال در جوار مرقد مطهر حضرت معصومه (سلام الله علیها) به فراگیری دروس مشغول شد. وی در سال ۱۳۴۳ به امر پدر گرامیشان حوزه علیمه قم را به قصد عزیمت به حوزه علمیه نجف اشرف ترک و مدت ۱۵ سال در جوار مرقد حضرت علی(علیه السلام) به فراگیری فقه و اصول پرداخت.

وی در زمان تحصیل در حوزه‌های علمیه قم و نجف اشرف توفیق تشرف به مدت ۲۳ سال در درس حضرت امام (رحمه الله علیه) را داشت. از دیگر اساتید وی می‌توان مرحوم آیت الله حاج سید محمود ضیابری، حاج شیخ محمدعلی امنیان،آقا میرزا جعفر سبحانی تبریزی، میرزا محمد تقی ستوده اراکی، حاج سید عبدالکریم اردبیلی، شهید مفتح همدانی، علامه طباطبایی، آیت الله العظمی بروجردی، آیت الله العظمی میرزا هاشم آملی، آیت الله خوئی و آیت الله العظمی حکیم را نام برد.

آیت الله سید مجتبی رودباری در شهریور ۱۳۵۸ شمسی به ایران عزیمت و وارد شهر رشت شد. هم اکنون همه روزه در مسجد صفی رشت که از مساجد فعال رشت در زمان انقلاب و پس از آن بوده و محل تجمع نیرهای مومن و انقلابی است به اقامه نماز می پردازد. آیت الله رودباری مسئول مدرسه علمیه جامع رشت و نائب رئیس شورای مدیریت حوزه‌های علمیه گیلان است. مسجد صفی تاریخی‌ترین مسجد شهر رشت در محله‌ای به همین نام واقع شده و به نام‌های مسجد سفید و شهیدیه نیز معروف است.

مسجد صفی طبق عبارتی که روی یک کاشی در داخل محراب دیده می شود در سال ۱۳۳۴ هجری قمری (۱۲۹۵ ه.ش) به دست حاجی یوسف کاشی ساز تجدید بنا شد.این مسجد در دوران انقلاب از پایگاه‌های اصلی تجمعات مردمی و هدایت مبارزات مردمی، پخش اعلامیه‌های امام و نشست‌های انقلابی بود.

آیت الله سید مجتبی رودباری، سابقه تحصیل در محضر امام خمینی (رحمه الله علیه) دارد. در سال ۱۳۲۹ هجری شمسی که به قم مشرف شد در مرحله سطح بود. وقتی می‌خواست درس خارج را شروع کند بدواً خدمت آیت الله شیخ عباس شاهرودی و آیت الله العظمی بروجردی رفت که دو سال افتخار تلمذ این بزرگواران را داشت و بعد خدمت امام خمینی( رحمه الله علیه) رسید.  البته در حین اینکه خدمت آیت الله بروجردی می‌رسیدخدمت امام خمینی(رحمه الله علیه) هم در مسجد سلماسی بود.

امام خمینی (رحمه الله علیه) صبح‌ها در این مسجد درس می‌فرمود و خدمتشان شرفیاب می‌شد و آشنایی او با ایشان در ابتدا طی یک تشرفی که خدمتشان در بیت نائل شد، حاصل شده بود.

بهره‌برداری ایشان از درس امام راحل تا سال ۱۳۴۳ ادامه داشت و بعد از تبعید ایشان به نجف در این شهر نیز ادامه داشت و ۱۴ سال که در نجف مشرف بودند خدمتشان می‌رفت.

آیت الله رودباری، امام خمینی(رحمه الله علیه) را صاحب نفس زکیه می داند.امام (رحمه الله علیه) اسوه کامل مبارزه بودند و در ابعاد مختلف ویژگی‌های  خاص خودشان را داشتند که هیچ وقت یادشان نمی‌رود.

امام (رحمه الله علیه) همین‌ که در سال ۱۳۴۳ به ترکیه تبعید شدند ایشان هم به نجف رفتند. در موقع ورود امام (رحمه الله علیه) به کاظمین در مسجد هندی با آقای خائفی و آقای سید کاظم میرعبدالعظیمی در حال مباحثه بود که از ورود امام به واسطه تلفنی که حاج آقا مصطفی به منزل آیت الله العظمی خویی کرده بود، خبردار شد.

بلافاصله به کاظمین رفتند و جز اولین نفراتی بودند که خدمت امام خمینی(رحمه الله علیه) در منزل عبدالامیر جلالی که صاحب مسافرخانه‌ای در کاظمین بود شرفیاب شد. امام (رحمه الله علیه) با سابقه‌ای که از او در ذهن داشتند و فکر می‌کردند در قم هستند از دیدن ایشان تعجب کردند که چطور آنجا هستند.

یکی از اقدامات مفید و موثر ایشان در سالهای اخیر برای رشد و نمو استعدادهای نوجوانان و جوانان شهر رشت تأسیس کتابخانه‌یی با عنوان کتابخانه عمومی «حضرت امیرالمومنین علیه الاف و التحیه و الثناء» بوده که هر روزه عده‌یی از نوجوانان و جوانان به ویژه قشر دانش‌آموز و دانشجو از این مکان فرهنگی بهره‌ی فراوان می‌برند. هم‌اکنون ایشان همه روزه به اقامه‌ی نماز در مسجد صفی رشت می‌پردازند و هنگام ظهر در منزل ایشان به روی همگان برای طرح سوالهای دینی و دادن مبالغ خمس و زکات و … و همچنین رفع مشکلات باز است.

از جمله جلسات استوانه‌ی معنوی استان گیلان حضرت آیت الله سید مجتبی رودباری می‌توان به کلاسهای تفسیر ایشان که جمعه شبها پس از نماز مغرب و عشاء در مسجد صفی رشت برگزار می‌شود، اشاره کرد. البته این کلاسها فقط در روزهایی که در مسجد روضه برقرار نباشد دایر می‌گردد و همچنین به کلاس اخلاق ایشان که چهارشنبه‌ها یکساعت مانده به نماز ظهر در مسجد جامع بازار در راسته‌ی زرگرها جنب حوزه‌ی علمیه‌ی جامع رشت برگزار می‌شود، می‌توان اشاره نمود که بسیاری از طلاب و روحانیون در آخرین ساعتهای درسی هفته‌ی خود از کلام استاد بهره می‌برند و ورود برای همگان نیز آزاد است.

 

لینک کوتاه :

اخبار مرتبط

نظرات

بدون نظر