بهمن ۱۴, ۱۳۹۸ کد خبر : 52543 اجتماعی استان‌ها پربیننده ترین ها خبر گفتگو نسخه چاپی نسخه چاپی

جایزه برگزیدگان ایرانی کتاب‌سال ۷۰ میلیون تومان؛ خارجی‌ها ۱۰ هزار دلار!

جایزه برگزیدگان ایرانی کتاب‌سال ۷۰ میلیون تومان؛ خارجی‌ها ۱۰ هزار دلار!

مدیرعامل خانه کتاب گفت: برای برگزیدگان جایزه کتاب سال ۷۰ میلیون تومان و تقدیری‌ها ۲۰ میلیون تومان درنظر گرفته شده است. البته برگزیدگان جایزه جهانی ۱۰ هزار دلار دریافت می‌کنند. این در حالی است که مطالبات تقدیری‌‌ها از سال ۹۶ هنوز پرداخت نشده است.

نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل خانه کتاب درباره جوایز برگزیدگان و شایسته‌های تقدیر کتاب سال جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: زمانی که سکه بهار آزادی این‌قدر گران نشده بود، برگزیدگان ۵۰ سکه تمام بهار آزادی و تقدیری‌ها ۲۰ سکه دریافت می‌کردند، اما با توجه به نوسانات سکه و تورم موجود، چند سالی است متولیان تصمیم گرفته‌اند تا با دولت در شرایط اقتصادی همراهی کنند و جایزه نقدی پرداخت شود.


نامه به وزیر کار

برگزیدگان کتاب سال ۷۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند

حسینی‌پور در توضیح بیشتر اضافه کرد: سال گذشته به برگزیدگان جایزه کتاب سال ۷۰ میلیون تومان و تقدیری‌ها ۲۰ میلیون تومان پرداخت شد. امسال نیز ۱۳ برگزیده خواهیم داشت که چنانچه برگزیده دو مولف داشته باشد، میزان جایزه نصف شده و مشترکا پرداخت می‌شود.

* به برگزیدگان جایزه جهانی ۱۰ هزار دلار اهدا می‌شود

مدیرعامل خانه کتاب همچنین با بیان اینکه جوایز «جایزه جهانی کتاب سال» هم دلاری پرداخت می‌شود، خاطرنشان کرد: ما در بخش جایزه جهانی تقدیری نداشته و به برگزیدگان این بخش ۱۰ هزار دلار اعطا می‌شود.

وی اضافه کرد: سال‌های ۹۶، ۹۷ و احتمالا امسال تقدیری‌ها جوایزشان را دریافت نکرده‌اند و نمی‌کنند. مگر جمع کل این جوایز چه میزان است که پرداخت نمی‌شود؟ نهایت بین ۷۵ تا ۸۰ نفر تعداد کل تقدیری‌هاست. محاسبه کنید چه میزان هزینه نیاز است!


نامه به وزیر بهداشت

* برای تامین جوایز تقدیری‌های کتاب‌سال با ۲۰ نهاد مکاتبه بی‌نتیجه داشته‌ام

حسینی‌پور با مطالبه این میزان جوایز از سازمان مدیریت و نمایندگان مجلس توضیح داد: این افراد سرمایه‌های اجتماعی کشور هستند و اعطای این جوایز باعث افزایش انگیزه در آنها خواهد شد، ولی متاسفانه ما همچنان عذرخواه این افراد هستیم، چرا که نمی‌توانیم از عهده کار برآئیم.

مدیرعامل خانه کتاب در پاسخ به این سوال که چه مکاتباتی برای جلب مشارکت انجام‌داده‌اید، گفت: با ۲۰ نهاد مکاتبه داشته‌ام. حتی با بانک‌ها و وزارتخانه‌ها هم نامه‌نگاری کرده‌ام، اما بدون پاسخ بود؛ چرا که کتاب در اولویت آنها نیست. حتی با آستان قدس مکاتباتی داشتم تا مراسم در جوار حرم امام رضا(ع) برگزار شود و ضمن این همکاری ما نیز کتب جدید را به آستان قدس اهدا کنیم، اما هنوز موفق نشده‌ایم. امروز باز هم رایزنی‌هایی داشته‌ایم تا چنانچه ممکن باشد این مطالبه را تا پایان سال به صفر برسانیم.


نامه به وزیر ارتباطات

پرداخت نشدن مطالبات طرح پاییزه کتاب/ خرید کتاب از ناشران هم همین گونه است

وی در پایان از عدم پرداخت مطالبات کتابفروشی‌ها برای طرح پاییزه کتاب خبر داد و اعلام کرد: حتی مطالبات در راستای خرید کتاب از ناشران هم هست. در واقع پرداختی در راستای خرید کتاب صورت نگرفته است.

گفتنی است، ۱۳ عنوان برگزیده کتاب سال جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در تالار وحدت تجلیل خواهند شد و جوایز خود را از رئیس‌جمهور دریافت خواهند کرد؛ ضمن اینکه همان روز ۴۱ عنوان اثر شایسته تقدیر هم معرفی می‌شود.

گزارش فارس اضافه می‌‌کند،‌ با وجود اینکه این جایزه از سوی جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود اما جوایز خارجی‌ها بیش از نویسندگان داخلی است، نویسندگان برگزیده داخلی ۷۰ میلیون تومان دریافت خواهند کرد، اما با یک حساب سرانگشتی چنانچه دلار را ۱۳۰۰۰ تومان مدنظر قرار دهیم به برگزیدگان خارجی ۱۳۰ میلیون تومان و حدود دوبرابر داخلی‌ها اهدا می‌شود.​ متولی امر باید برابری و یا هم‌سطحی را در اعطای جوایزی چون کتاب سال در نظر بگیرد.

اگر از سال ۹۶ تاکنون تعداد تقدیری‌ها را ۸۰ نفر در نظر بگیریم هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان باید برای این بخش تخصیص یابد.

لینک کوتاه :

اخبار مرتبط

نظرات

بدون نظر