خرداد ۲۰, ۱۴۰۳ کد خبر : 107406 اجتماعی خبر عناوین کل اخبار گفتگو گیلان نسخه چاپی نسخه چاپی
اجرای طرح ملی خط انتقال گاز رشت-چلوند

تاخیر در اجرای طرح خط انتقال گاز رشت – چلوند خسارت ملی در بر دارد

تاخیر در اجرای طرح خط انتقال گاز رشت – چلوند خسارت ملی در بر دارد

رییس کل دادگستری گیلان گفت: ۱۰ کیلومتر از طرح جدید خط انتقال گاز در حوزه‌ی رضوانشهر باقی مانده که همکاری اهالی رضوانشهر برای انجام این طرح ضروریست.

جلسه شورای اقتصاد مقاومتی امروز با حضور رئیس کل دادگستری گیلان و مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه‌ی گاز ایران در اداره کل دادگستری با موضوع رفع موانع خط انتقال لوله گاز رشت – چلوند برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل صادقی نیارکی با اشاره به اینکه طرح خط لوله‌ی گاز رشت-چلوند به طول ۱۶۰ کیلومتر از سال ۹۸ با هدف جایگزینی خط لوله‌ی ۶۰ ساله که عمر مفیدش را انجام داده، در حال اجراست، گفت: از ۱۶۰ کیلومتر این طرح تاکنون ۱۵۰ کیلومتر آن اجرا شده و فقط ۱۰ کیلومتر در حوزه‌ی رضوانشهر با مانع روبرو است.

وی افزود:عده‌ای از اهالی و شهروندان این شهرستان شامل ۱۰ روستا و ۴۰۰ خانواربه اجرای این طرح معترض هستند و این افراد می‌گویند عبور این خط لوله از مزارع و زمین‌های آنها خسارتی را به آنها وارد می‌کند و به همین دلیل این طرح حدود سه سال است که در این منطقه متوقف و موجب بروز خسارت به بیت المال و کشور شده است.

رییس کل دادگستری گیلان تصریح کرد: برای رفع مشکل مردم این منطقه طرح از نظر فنی و قضایی پیگیری و ادعا‌های مردم و دفاعیات شرکت گاز هم در بررسی‌ها لحاظ و پس از آن موضوع به هیئت کارشناسی محول شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل صادقی نیارکی با اشاره به نتیجه نظر هیئت کارشناسی گفت: طبق نظر این هئیت کارشناسی نقشه‌ی طراحی شده ۱۰ کیلومتر در حریم ۲۵ متری دهه‌ی ۴۰ حرکت می‌کند و خارج از آن نیست و باید در منطقه‌ی مورد نظر اقناع سازی به مردم از سوی مسئولان انجام شود.

وی تصریح کرد: مسئولان شرکت گاز کشور و استان این اطمینان را به ما دادند که ساخت این خط لوله گاز خارج از حریم ۲۵ متر نخواهد بود و اگر غیراز این باشد استیفای حقوق خواهیم کرد و در حمایت از حقوق قانونی مردم و کشاورزان دفاع شرکت گاز را ملزم به جبران خسارت می‌کنیم.

مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه‌ی گاز ایران هم با اشاره به اهمیت ساخت خط لوله‌ی جدید سوآپ گاز در استان با اشاره به اینکه این خط لوله تامین کننده گاز گیلان و استان‌های شمال غربی کشور است، گفت: و اجرای قرارداد سوآپ گاز بین ایران و ترکمنستان و انتقال گاز به کشور‌های آذربایجان، ارمنستان و ترکیه در نظر گرفته شده است.

رضا نوشادی افزود: خط لوله‌ی قدیمی در دهه‌ی ۴۰ شمسی برای انتقال گاز به شوروی سابق بوده است و اکنون عمر این خط لوله رو به پایان است و خط لوله‌ی جدید در کنار این خط لوله ساخته خواهد شد و تمام تلاش همکاران این است که حین عملیات اجرایی خسارتی به ساکنان و مجاوران وارد نشود.

وی تصریح کرد: اجرای این طرح ومنافع آن شامل حال مردم منطقه و کشور است.

لینک کوتاه :

اخبار مرتبط

نظرات

بدون نظر