شهریور ۱۰, ۱۴۰۳ کد خبر : 109091 اجتماعی خبر خبراول گفتگو گیلان نسخه چاپی نسخه چاپی

پیاده ‌روی اربعین حسینی یک حرکت بزرگ فرهنگی و نمود وحدت شیعه و سنی است

پیاده ‌روی اربعین حسینی یک حرکت بزرگ فرهنگی و نمود وحدت شیعه و سنی است

پیاده ‌روی اربعین حسینی یک حرکت بزرگ فرهنگی و نمود وحدت شیعه و سنی است که باید برای همیشه زنده نگه داشته شود.

خدیجه مسیبی پور ؛ خبرنگارجاهد خبر

اربعین را باید دید، لمس کرد، بویید و با تمام وجود حس کرد؛ انسان های متعدد از فرهنگ‌ها و با زبان‌ها و در سنین و جنس متفاوت در یک معنا و حقیقتی به نام امام حسین (ع) و حادثه عاشورا به زبان فلسفی ذوب شده و با این معنا متحد می‌شوند. پیاده‌روی اربعین یک حماسۀ شورانگیز حسینی و یک سنت اجتماعی مذهبیِ بسیار زیبایی است که جایگاه خود را در دنیا به دست آورده و به‌عنوان یک حرکت معنوی، فرهنگ‌ساز و الهام‌بخش، سبب شناساندن امام حسین(ع) به جهانیان شده است.

حضور شیعیان از سراسر جهان در مراسم اربعین، یکی از کم‌نظیرترین اجتماعات مذهبی جهان را به وجود می‌آورد و موجب می‌شود تا اقتداری وصف‌ناشدنی مبتنی بر قدرت نرم شیعیان به نمایش گذاشته شود؛ به‌ویژه اینکه این مراسم در اوج تهدیدات امنیتی گروه‌های سلفی ـ تکفیری چون داعش برگزار می‌شود. ولی این تهدید نه‌تنها مانع حضور شیعیان در عراق نشده است، بلکه اشتیاق آنان را برای زیارت اربعین، دوچندان کرده است.

پیاده ‌روی اربعین حسینی یک حرکت بزرگ فرهنگی و نمود وحدت شیعه و سنی است که باید برای همیشه زنده نگه داشته شود. پیاده‌روی اربعین یک راهکار مسالمت‌آمیز و همراه با سرور و شادمانی است، این شادمانی از این بابت است که چنین سنت زیبایی با حضور عظیم مسلمین و شیعیان آفریده‌ شده است.

مراسم پیاده‌روی اربعین با حضور عاشقانه و خالصانه دوستان اهل بیت، فارغ از هر ملیت و زبان انجام می‌گیرد، یکی از بهترین فرصت‌های آشنایی و تعمیق روابط معنوی، سیاسی و فرهنگی شیعیان جهان است. این مراسم در قالبی ساده، ملایم و نرم و عاری از هرگونه خشونت و تعرض به دیگر فرق اسلامی، شیعیان را امتی مقتدر و باصلابت معرفی می‌کند و ضمن به نمایش گذاردن مناسک شیعی، پیام وحدت، یکپارچگی و هوشیاری آنان را به دشمنان و بدخواهان می‌رساند. به جرئت می‌توان گفت، قسمتی از فرهنگ شخصی هر شیعه و بخش اعظم فرهنگ و تمدن اسلامی شیعی، از فرهنگ عاشورا نشئت گرفته است. آیین بزرگداشت اربعین در حال حاضر، صفوف شیعیان را درهم تنیده‌تر می‌کند و موجب اقتدار آنان می‌گردد.

آنچه در همایش اربعین رخ می‌دهد، هم از نظر ایمانی و هم حبی و عشقی، کارکردهای تمدنی دارد. اربعین از یک‌سو حرکت و تمرینی ایمانی است که موجب افزایش ایمان می‌شود و نظام مناسبات انسانی را تنظیم می‌کند و در نتیجه باعث عمران و آبادانی جامعه مسلمین می‌شود.

از سوی دیگر، در اربعین، با تأکید بر یک محبوب واحد، محبتی نسبت به همدیگر به وجود می‌آید و نظام مناسبات انسانی به شکل درستی سامان می‌یابد. مراسم باشکوه اربعین حسینی با حضور ملیت‌ها و مذاهب مختلف، کارکردهای بسیاری دارد که اندیشمندان ایرانی معاصر، برخی از این کارکردها را مطرح کرده‌اند. از کارکرهای سیاسی مراسم پیاده‌روی اربعین می‌توان به اقتدار آفرینی در سایه وحدت،وحدت‌بخشی به جهان اسلام،پاسداشت یاد و خاطره امام حسین۷، تقویت هویت شیعی و زنده نگه داشتن و تقویت روح جمعی، و نیز استمرار مبارزات ائمه اطهار: در میان امت، احیای روحیه انتقام از ستمکاران با تبیین ظلم‌هایی که بر ائمه اطهار: و پیروان آنها در طول تاریخ رفته است، اشاره کرد.

از کارکردهای اجتماعی اربعین حسینی نیز می‌توان موارد ذیل را برشمرد: انسجام اجتماعی (تقویت روح جمع‌گرایی)، تألیف قلوب و تقویت روح اخوت و همدلی در پرتو ذوب خودبینی‌ها و لغو تمایزات قومی، ملی و… ، تقویت ارتباطات و مناسبات انسانی بر پایه محبت، صمیمیت، تلطف، ایثار، انفاق و تعاون. از کارکردهای فرهنگی نیز می‌توان به همایش حرکتی فرهنگی، جهت‌دهی و شکل‌دهی تمایلات مؤمنانه، آشنایی با ظرفیت‌های گردشگری مذهبی و تبلور آموزه‌های مذهبی و دینی اشاره کرد. اربعین یک میعادگاه با عظمت است که می شود پیام هایی از حقیقت اسلام ناب را به جهان داد.

پیاده‌روی اربعین حسینی، برشی از زمان است که گویی جدا از روزمرگی دنیای فعلی می‌توان این ویژگی‌ها را در آن به وضوح مشاهده کرد.

زائران بدون چشمداشتی به شوق زیارت امامشان قدم در وادی می‌گذارند و میزبانان اربعین، هر یک به اندازه وسع خود سعی دارند از داشته‌های مادی‌شان بگذرند و نثار دیگران کنند و در اوج آن مردم عراق هستند که با ایثار خویش از مدت‌ها قبل سفره کرامتشان را برای زوار اباعبدالله (ع) می‌گسترانند و صحنه‌ای پرشور و احساسی را در عالم رقم می‌زنند؛ بنابراین پیاده‌روی اربعین، تجسم حقیقی ایثار و فداکاری و نمود بارز تمدن‌سازی است.

لینک کوتاه :

اخبار مرتبط

نظرات

بدون نظر