ترانزیت، دانشبنیان و فناوریهای نوین و گردشگری، مهمترین فرصتهای سرمایهگذاری در منطقه آزاد انزلی برای داغستان روسیه
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در نشست مشترک مدیران دولتی و فعالین اقتصادی جمهوری داغستان روسیه با هیأت تجاری استان گیلان با تصریح براینکه قرابت های فرهنگی موجبات تسهیل در مسیر ارتقای همکاریهای دو استان به عنوان بخشی از راهبرد توسعه مناسبات فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران عمل میکند، اظهار داشت: همکاری های ترانزیتی، حضور شرکت های دانش بنیان و فناوریهای نوین و گردشگری سه فرصت سرمایه گذاری میان بخش خصوصی روسی در منطقه آزاد انزلی محسوب می شود.
محمد سجاد سیاهکارزاده با بیان اینکه مناطق آزاد ایران دارای مزیت رقابتی جهت توسعه روابط اقتصادی و ترانزیت کالا میان کشورهای عضو کریدور شمال جنوب و اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستند؛ مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی ایران را بهشت سرمایه گذاری نام برد و افزود: بهرهمندی از مزایا و معافیت های قانونی همچون امکان ثبت و فعالیت شرکت با میزان مشارکت ۱۰۰ درصدی سرمایهگذار خارجی؛ معافیتهای مالیاتی؛ نیروی کار متخصص و ارزان؛ هزینههای انرژی کمتر نسبت به سایر کشورها و نزدیکی مبادی ورودی مواد اولیه به مراکز فرآوری کالا و صدور آن؛ زمینههای کاهش هزینههای تمام شده محصولات تولیدی و به تبع آن رقابتی شدن در بازارهای مصرف را فرآهم می کند.
سیاهکارزاده با اشاره به اینکه مناطق آزاد ایران پذیرای همه سرمایهگذاران هستند گفت: منطقه آزاد انزلی به عنوان نخستین منطقه آزاد شمال ایران در سه حوزه صنعتی، ترانزیتی و گردشگری فرصتهای سرمایهگذاری خود را در قالب یکصد طرح امکان سنجی شده و آماده سرمایهگذاری آماده نموده است.
وی با بیان اینکه در پهنه صنعتی منطقه آزاد انزلی دارای ۱۶۴ شرکت تولیدی صنعتی و دانش بنیان فعال است، سومین شهرک صنعتی منطقه متبوع خود را فرصت مناسبی برای حضور سرمایهگذاران روسی اعلام کرد و افزود: در عین حال در زمینه های حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک نیز با توجه به دو مجتمع بندری کاسپین و انزلی در محدوده این منطقه و اتصال منطقه به خط ریل سراسری، فرصتهای همکاری دو جانبه افزایش چشمگیری خواهد یافت.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، افق پیش روی همکاریهای ترانزیتی دو کشور را با اتصال قریب الوقوع منطقه آزاد انزلی به خط ریل سراسری کشور بسیار بیشتر از میزان کنونی ارزیابی کرد و گفت: با وصل شدن مجتمع بندری کاسپین به شبکه ریلی داخلی ایران، دو دریای کاسپین و خلیج فارس به یکدیگر وصل شده و مهمترین قطعه برای تکمیل و فعال سازی گذرگاه شمال جنوب مورد بهره برداری قرار می گیرد در نتیجه باید برای نیازهای چند ماه آتی برنامهریزی و همکاری لازم را در دستور کار مشترک قرار دهیم.
سیاهکارزاده، با ارائه تحلیلی از امکانات و زیرساخت های مناسب گردشگری در نخستین منطقه آزاد شمال کشور، همکاری در حوزههای مختلف صنعت گردشگری را سومین زمینه همکاری با طرف روسی در منطقه متبوع خود عنوان و اظهار امیدواری کرد شاهد افزایش حضور شرکتهای روسی در یکی از قطعات بهشت سرمایه گذاری ایران، یعنی منطقه آزاد انزلی به ویژه در بخش های تولیدی ـ صنعتی با اولویت شرکتهای دانش بنیان و فناوریهای نوین باشیم.
نظرات