توسعه اقتصاد دریا محور در قالب بهرهبرداری از ظرفیتهای ترانزیتی و ایجاد مجموعههای کشتیسازی
در دیدار مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، طرفین در خصوص سازوکارهای بهرهبرداری از توسعه دریا محور جمهوری اسلامی ایران در معادلات دریای کاسپین و کریدورهای بینالمللی به بحث و گفتگو پرداختند.
محمد سجاد سیاهکارزاده در این نشست با بیان اینکه همافزایی میان نهادهای دولتی و بخش خصوصی فعال در حوزههای دریایی، یکی از اصلیترین راهبردهای سازمان متبوع خود عنوان کرد و با تأکید بر لزوم برنامه ریزی و مهیا شدن منطقه آزاد انزلی برای دوران پس از اتصال به شبکه ریلی، اظهار داشت: به صورت معمول نهادهای دولتی مدل رفتار دولتی در بازار، معطوف به تقاضا بوده یعنی برنامه ریزی ها براساس پیشبینی صورت نمیگیرد بلکه وابسته به نیازهای کنونی بازار است، اما این مهم در دستور کار بخشهای مختلف سازمان منطقه آزاد انزلی قرار داشته و خواهد داشت.
سیاهکارزاده با تصریح براینکه تمام قطعات مورد نیاز جهت بهره برداری حداکثری از اتصال ریل به مجتمع بندری کاسپین در مولفههایی چون زیرساختهای لجستیک ـ بندری ـ انبارداری، تأمین بار، افزایش خطوط کشتیرانی منظم و افزایش میزان کالاهای در حال عبور از مسیرهای ترانزیتی باید آماده و مهیا گردد، اضافه نمود: توسعه همکاریهای حمل و نقل ترکیبی با بنادر کشورهای حاشیه دریای کاسپین، خلیج فارس و دریای عمان؛ بهمراه تقویت مسیرهای کریدوری به ویژه گذرگاه شمال جنوب و کریدور چین ـ قزاقستان ـ ایران یکی از مهمترین اولویتهای منطقه آزاد انزلی در راستای تحقق سیاستهای توسعه دریا محور محسوب می شود.
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر هم در این دیدار با ارائه تحلیلی از توانمندی های بنادر مختلف دریای کاسپین در جهت توسعه همکاریهای دریایی با کشورمان، گزارشی از ظرفیت های ناوگان دریایی در بزرگترین دریاچه جهان ارائه کرد و افزود: مجتمع بندری کاسپین را به دلیل دارا بودن پسکرانه و آبخور مناسب و اتصال قریب الوقوع به شبکه ریل سراسری از بنادر متمایز و آینده دار کشورمان در شمال کشور محسوب می شود که با وصل شدن به خط ریل داخلی عملاً منطقه آزاد انزلی و کریدورهای عبوری از آن به شبکه ریلی داخلی و خارجی نیز وصل می گردد.
کامبیز جهانبانی به بیان سازوکارها و راهکارهای هم افزایی میان بخشهای مختلف حوزه حمل و نقلی و ترانزیتی داخلی جهت بهرهبرداری حداکثری از ظرفیتها و مزیتهای کریدورهای بینالمللی عبوری از کشورمان، پرداخته و گفت: یکی از فرصتها و مزیتهای مغفول مانده و مجتمع بندری کاسپین یکی از بهترین نقاط برای ایجاد و فعالیتهای شرکتهای کشتیسازی و تعمیرات ادواری کشتی است که میتواند افقهای جدید درآمدزایی و ایجاد ارزشافزوده برای اقتصاد دریا محور کشورمان را خلق نماید چراکه بسیاری از صنایع دیگر را متحول می کند، بازار آن تا سی سال بعد وجود دارد.
گفتنی است در این دیدار طرفین در خصوص بهرهبرداری از ظرفیتهای جدید بعد از اتصال به شبکه ریلی، فرصتهای ترانزیت بینالمللی و همکاری در ایجاد مجموعههای کشتیسازی با حضور شرکتهای بینالمللی به توافق رسیدند.
نظرات