منطقه آزاد انزلی باید هسته تحول در استان گیلان باشد
دکتر رضا مسرور دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در رویداد تودیع و معارفه رییس هیأت مدیره و مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره سازمان با تصریح براینکه استان گیلان استان فرصت ها و ظرفیت های منطقه آزاد انزلی را هر منطقه آزادی دارا نمی باشد؛ از نگاه حمایتی رییس جمهور به مناطق آزاد قدردانی نمود و اظهار داشت: تجلی این راهبرد حمایتی را می توان در اصلاح تصویب نامه هایی که طی سالهای گذشته علیه مناطق آزاد ایجاد شده؛ همچون اصلاح مجوز ورود خودروهای هیبریدی و بنزینی در مناطق مشاهده کرد.
مسرور در خصوص جایگاه منطقه آزاد انزلی در استان گیلان با تأکید بر اینکه منطقه آزاد انزلی باید هسته تحول در استان باشد، گفت: نسبت به حصول این مهم بسیار خوش بین هستم.
به گفته وی، اعضای هیأت مدیره موظف هستند طوری طراحی و عمل کنند که حداکثر جذابیت کار سرمایهگذاری در منطقه برای سرمایه گذاران فراهم شود و این مهم برآمده از شرایط کشور در راستای تأمین منابع خارجی و سرمایه گذاران داخلی و خارجی است.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، استعدادهای منطقه آزاد انزلی را بسیار بالا و متنوع ارزیابی کرد و خواستار جذب سرمایههای کشورهای همسایه در یک برنامه کاری مشخص بر اساس مزایا و معافیتهای قانونی مناطق آزاد شد.
مسرور با بیان اینکه اقتصاد دریا محور به عنوان یک ظرفیت مورد تأکید مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری است، گفت: منطقه آزاد انزلی به عنوان یک منطقه دریایی باید با بندر انزلی ارتباط حسنه برقرار کرده و از زیرساخت مارینا به عنوان نقطه شروع گردشگری دریایی میان بنادر استان و بنادر کشورهای حاشیه دریای کاسپین بهره برد.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خطاب به رئیس فراکسیون مناطق آزاد، خواستار تصویب معاهده اوراسیا در مجلس شورای اسلامی به منظور اجرای تجارت ترجیحی و آزاد با کشورهای همسایه شد.
مسرور، تسریع در تکمیل طرحهای زیرساختی و عمرانی منطقه آزاد انزلی را دیگر اولویت کاری سازمان منطقه آزاد انزلی برشمرد و تصریح کرد: پانزده پست دیگر تا تکمیل این طرح باقی مانده و باید توجه داشته باشیم که بندر کاسپین در این دریا، بندر شهید رجایی خلیج فارس است تنها بندری که با مشکل رسوب دریا مواجه نبوده و به خط ریل سراسری نیز متصل میباشد.
وی با بیان اینکه انزلی در مسیر کریدور شمال جنوب و شرق غرب قرار گرفته است، افزود: طرفهای چینی و قزاقی از افزایش همکاریهای ترانزیتی در بستر بخش فرعی طرح یک کمربند یک جاده یعنی کریدور چین-قزاقستان-ایران تا مسیر کشورهای غرب آسیا استقبال میکنند.
نظرات