ناهمخوانی منابع باهزینهها، پیشرفت پروژههای مسکن گیلان را کُند کرده است
معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان؛ عدم تناسب در آوردههای متقاضیان را موجب کُندی روند پیشرفت پروژه نهضت ملی و سایر طرحهای مسکن استان گیلان عنوان کرد.
بهمن بابایی گفت: آوردههای مردم با هزینههای احداث مسکن در گیلان همخوانی ندارد که این خود موجب طولانی شدن زمان اجرای پروژه و تحمیل هزینههای گزاف بر متقاضیان شده است.
وی متوسط آورده مردم در پروژه ۶۲۴ واحدی رشت را به ازای هر واحد سه میلیارد و ۴۸۰ میلیون ریال، ۳۶ واحدی بندرانزلی را پنج میلیارد و ۳۸۰ میلیون ریال، ۴۰ واحدی لنگرود ۲ میلیارد و ۷۲۰ میلیون ریال، ۸۰ واحدی لنگرود ۲ میلیارد و ۳۷۰ میلیون ریال، فاز نخست پروژه ۲۰۴ واحدی آستارا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال، فاز۲ پروژه ۲۰۴ واحدی آستارا ۸۱۰ میلیون ریال، فاز سوم آستارا ۲۸۰ میلیون ریال، پروژه ۳۷۵ واحدی چاف و چمخاله ۱۳۰ میلیارد ریال، ۲۰ واحدی صومعهسرا یک میلیارد و ۸۷۰ میلیون ریال و ۳۵ واحدی صومعهسرا را نیز یک میلیارد ۶۷ میلیون ریال اعلام کرد.
وی گفت: برای اجرای هر پروژه در گیلان نخست باید امکان سنجی، توجیه فنی و اقتصادی آن انجام شود در غیر اینصورت پروژه با شکست مواجه خواهد شد. باتوجه به آنکه در گیلان هزینه آمادهسازی و اجرای پروژه های مسکن از جمله نهضت ملی بسیار بالاست تسهیلاتی که دولت برای ساخت این واحدهای مسکونی می پردازد با آورده مردم و هزینه ساخت آنها همخوانی ندارد و این مشکل باید حل شود.
وی با بیان اینکه آمادهسازی زمین برای هر واحد مسکونی نهضت ملی در گیلان یک میلیارد ریال می باشد، افزود: بنیاد مسکن برای اجرای پروژه ۶۲۴ واحدی رشت فقط ۳۳۰ میلیارد ریال صرف آمادهسازی زمین کرده است.
معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان ادامه داد: اراضی که به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص یافته استحکام لازم را برای احداث سازه ندارد. هم اکنون برای احداث هر بلوک ۶۰ واحدی از روشهای فنی شمعکوبی و روش اختلاط عمیق خاک (DSM) استفاده می شود.
وی با بیان اینکه هزینه آمادهسازی باید متعارف باشد، تصریح کرد: این هزینههای هنگفت موجب شده آورده اولیه مردم صرف آمادهسازی زمین شود از اینرو دولت باید در آمادهسازی زمین برای ساخت واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی کمک کند تا بنیاد مسکن بتواند مدیریت منابع مالی را داشته باشد.
بابائی اضافه کرد: پایان مهلت ارائه تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن و عدم تمدید آن توسط بانکها یکی دیگر از مشکلات اجرای این پروژه در گیلان است.
وی افزود : از ابلاغ این تسهیلات به بانکها ۳۶ ماه میگذرد و هم اینک امکان تمدید این تسهیلات وجود ندارد که فشار مضاعفی را به مردم وارد می کند.
وی اضافه کرد: در استان گیلان هزار و ۷۰۰ واحد برای اخذ تسهیلات به بانک معرفی شدهاند که هزار و ۴۸۴ مورد آنها از سوی بنیاد مسکن و ۲۱۶ واحد در قالب گروه ساخت نیز برای اخذ تسهیلات معرفی شده اند و از کل این تعداد تا کنون با ۹۱۳ نفر نیز قرارداد منعقد شده است.
بابائی، علت آمار پائین انعقاد قرارداد را طولانی شدن زمان پروژه و عدم تمدید قراردادهای بانکی اعلام کرد و افزود: عملیات احداث هزار و ۶۲۷ پروژه آغاز شده است که از این تعداد ۳۵۱ واحد به مرحله اسکلت و سقف رسیده است.
معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان گفت: هماکنون بانک مسکن به ۷۰۰ واحد (شامل پروژه ۶۲۴ واحدی رشت، ۳۶ واحدی انزلی و ۴۰ واحدی لنگرود) تسهیلات پرداخت کرده است که سهم پروژه ۶۲۴ واحدی رشت از تسهیلات پرداختی این بانک هزار و ۱۰۹ میلیارد و ۲۸۲ میلیون و ۵۶۰ هزار ریال، ۳۶ واحدی بندرانزلی ۱۲۳ میلیارد ریال و ۴۰ واحدی لنگرود نیز ۶۳ میلیارد ریال است.
وی تصریح کرد: بانک ملی بدنبال انعقاد قرارداد برای فاز ۱و ۲ آستارا و ۳۷۵ واحدی چاف و چمخاله است و فاز سه آستارا ( ۲۰۴ واحدی) نیز با بانک ملت قرارداد منعقد خواهد کرد. پروژه ۸۰ واحدی لنگرود نیز با بانک مسکن انعقاد قرارداد خواهد داشت و قرارداد پروژههای ۲۰ و ۳۵ واحدی صومعهسرا نیز بزودی منعقد می شود.
بابائی، پیشرفت فیزیکی پروژه ۶۲۴ واحدی رشت را ۳۷ درصد، ۳۶ واحدی بندرانزلی را ۶۶ درصد و در ۴۰ واحدی لنگرود ۲۸ درصد عنوان کرد و افزود: در فاز نخست پروژه ۲۰۴ واحدی آستارا هم میزان پیشرفت فیزیکی پروژه ۹ درصد و فاز دوم ۲۰۴ واحدی آستارا سه درصد، و فاز سوم ۲۰۴ واحدی آستارا یک درصد است.
وی ادامه داد : در گروه ساخت نیز ۴۸ واحدی انزلی ۵۰ درصد، ۹۰ واحدی رودسر ۳۴ درصد، ۶۰ واحدی لنگرود ۱۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و پروژه ۸۰ واحدی بنیاد ساخت لنگرود نیز سه درصد و ۲۰ و ۳۵ واحدی صومعه سرا نیز ۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی اضافه کرد: در پروژه ۷۳۵ واحدی چاف و چمخاله نیز تاکنون ۳۷۵ واحد در مرحله اخذ پروانه و پروژه ۴۰ واحدی گروه ساخت کیاشهر نیز برای اخذ پروانه معرفی شده است.
بابائی ادامه داد: اگر ارائه این تسهیلات تسریع و سقف پرداختی آن ۲ برابر و به هشت میلیارد ریال برسد می توان تسهیلات بیشتری توسط دولت پرداخت و آورده کمتری از مردم اخذ شود.
وی یکی از راهکارهای تسریع در روند اجرایی این طرح را تمدید تسهیلات و پرداخت آن در کوتاه ترین زمان ممکن به متقاضیان عنوان کرد و افزود: پروژه های طرح نهضت ملی مسکن در گیلان با کیفیت بسیار مطلوبی درحال اجرا است و دولت باید تصمیم بگیرد و قراردادهای مشارکت را تمدید وبه سرعت ابلاغ کند تا مدت زمان اجرا و ساخت آنها کوتاه شود.
وی اظهار کرد: متاسفانه زمان اجرای این پروژه مانند پروژه های مسکن مهر باتوجه به هزینه بالای ساخت و ناهماهنگی در واریزیهای مردم بسیار طولانی شده است که این امر سبب شده پروژهها بصورت مقاطعه کاری انجام شود و متقاضیانی که پس از اراسال پیامک از سوی بنیاد مسکن پول بیشتری واریز می کنند در ردیف های نخست قرار گیرند (تحویل واحدها نیز برهمین اساس انجام می شود).
معاون بنیاد مسکن گیلان گفت: این نهاد در قالب طرح نهضت ملی مسکن برای ساخت هزار و ۶۲۷ واحد مسکن پروانه ساخت گرفت که هزار ۴۴۷ واحد آن توسط این بنیاد و ۱۸۰ واحد توسط مردم و در قالب گروه ساخت احداث می شود و بنیاد مسکن نظارت عالیه را انجام می دهد.
وی کمبود زمین در گیلان را نیز از معضلات اجرای طرح های مختلف مسکن در استان اعلام کرد و افزود: هم اکنون راه و شهرسازی اراضی این نهاد را در اختیار بنیاد مسکن قرار داده است اما اکنون برای احداث چهار هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت کمبود زمین وجود دارد.
معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان، اتمام زمان قرارداد پیمانکار طرح با بنیاد مسکن را یکی دیگر از مشکلات این بخش عنوان کرد و گفت: این امر مسائل حقوقی به دنبال دارد از اینرو از دولت انتظار است در آماده سازی پروژههای گروه ساخت و بنیاد ساخت با این نهاد همکاری داشته باشد و قراردادهای مشارک بنیاد مسکن با پیمانکاران را تمدید کرده و تسهیلات این طرح ها را از پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به هشت میلیارد ریال افزایش دهد.
وی اضافه کرد: باتوجه به اینکه متقاضیان این طرح ها دهک های چهار تا هفت هستند پیشنهاد می کنیم تسهیلات این بخش با نرخ سود پائین و بازپرداخت طولانیتر به مردم اعطاء شود.
وی اظهار کرد: براساس تفاهمنامههای ابلاغ شده در طرح نهضت ملی مسکن برای دهکهای یک تا سه افراد کم برخوردار تحت پوشش کمیته امداد امام (ره) و بهزیستی اقدام چندانی صورت نگرفته است؛ دولت باید زمین مناسب با تسهیلات کم بهره در اختیار بنیاد مسکن قرار دهد؛ این دهک ها قادر به بازپرداخت تسهیلات با سود ۲۳ درصد نیستند.
بابائی یکی دیگر از چالش های اجرای طرح های مسکن در استان گیلان را سربندی شیروانی واحدهای مسکونی دانست و افزود: اجرای سقف های شیروانی هزینه مازادی است که باتوجه به اقلیم این استان بر متقاضیان تحمیل می شود.وی اظهار کرد: مصالح در گیلان کم و قیمتها و هزینه دستمزدها از جمله استادکاران نسبت به سایر استانها بالاست که موجب شده هزینه اجرای پروژه ها در این استان بسیار بالاتر از سایر نقاط کشور باشد این موارد باید با کمک دولت حل شود.
معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان تصریح کرد: در پروژه نهضت ملی مسکن کیفیت واحدهای درحال ساخت بنیاد مسکن گیلان از نظر استحکام بسیار بالا بوده و در سطح مسکن شهری و بالاتر از مسکن مهر است، این سازمان برای احداث این واحدها از خدمات مشاوره ای فاز ۳ (نظارت عالیه و کارگاهی) بهره می برد.
وی بیان کرد: طراحی پروژه های نهضت ملی مسکن نسبت به مسکن مهر از دقت لازم برخوردار است به طور مثال پروژه ۶۲۴ واحدی رشت که در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار احداث می شود (۱۴ بلوک، هشت بلوک ۶۰ واحدی و ۶ بلوک ۲۴ واحدی است) یکی از الگوهای مطرح کشور بوده و به طور بسیار مطلوبی امکان سنجی شده است.
بابائی ادامه داد: طراحی این پروژه برگرفته از اکباتان است و خیابان بصورت یک رینگ پروژه را در برگرفته و در مرکز هر بلوک یک پارک تعبیه شده، پارکینگ ها به سمت خیابان و در انتهای پروژه نیز یک پارک دیگر درنظر گرفته شده است، محوطه مرکزی پروژه نیز به گونه ای طراحی شده که در تابستان فضای خنکی برای مردم ایجاد میکند.
وی اظهار کرد: پروژه ۶۲۴ واحدی رشت ۱۰ درصد سه خوابه، ۸۰ درصد دو خوابه و ۱۰ درصد یکخوابه است و متقاضی براساس آورده در انتخاب این واحدها آزاد است به شرطی که امتیاز لازم را بیاورد. پروژه ۶۱۲ واحدی آستارا نیز که در زمینی به مساحت ۳.۵ هکتار درحال احداث است از طرح های بسیار خوب نهضت ملی مسکن به شمار میرود.
بابائی با بیان اینکه بنیاد مسکن اسکلت، سربندی و دیوار چینی واحدهای در دست احداث را با بسیار کیفیت اجرا می کند، افزود : ناهماهنگی در واریزی متقاضیان و عدم تمدید قرارداد مشارکت بانکها موجب شده زمان اجرای این پروژه طولانی شود.
وی پیشنهاد کرد: بانکها در پروژه های نهضت ملی مسکن ساختار شکست را در استانهای گیلان، مازندران و گلستان به علت ارزش بالای زمین و هزینههای بالای آمادهسازی تغییر دهند و در ابتدای عملیات پیکنی ۱۰ درصد تسهیلات را آزاد کنند و این استانها را ویژه در نظر بگیرد.
نظرات